Δευτέρα 12 Νοεμβρίου 2012








Ζούμε στην εποχή της παγκοσμιοποίησης και της συνεχούς διάδοσης του ίντερνετ. Όλο και περισσότεροι άνθρωποι συνδέονται με το διαδίκτυο καθημερινά, είτε για τη διασκέδαση τους, είτε για επαγγελματικούς λόγους. Οι κοινωνικές ανακατατάξεις που προκαλούνται από την υπερανάπτυξη του ψηφιακού κόσμου είναι ραγδαίες και ευρύτατες. Η εργασία και η απασχόληση υφίστανται τραυματικό σοκ, με την αλλοίωση των συνθηκών εργασίας και την απώλεια πολλών θέσεων εργασίας. Ο πολιτισμός αλλάζει. Επομένως και το σχολικό περιβάλλον δε μπορεί να μένει προσκολλημένο στο παραδοσιακό τρόπο μάθησης και διδασκαλίας. Ιδιαίτερα στην εποχή που ζούμε επιβάλλεται να αλλάξει και από ένα γνωσιοκεντρικό και δασκαλοκεντρικό περιβάλλον να μετατραπεί σ’ένα σύγχρονο, μαθητοκεντρικό και ερευνητικό κέντρο.
 Η ανάπτυξη των ΤΠΕ[1]  και η επιρροή που ασκούν στο τομέα της εκπαίδευσης είναι ένα ζήτημα που απασχολεί έντονα τη εκπαιδευτική κοινότητα. Στην πατρίδα μας μπορεί να άργησε αλλά σήμερα υπάρχει καταιγισμός για την εισαγωγή των νέων τεχνολογιών στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας. Γιατί όμως είναι τόσο απαραίτητη η τεχνολογία στην εκπαίδευση; Αυτό θα προσπαθήσω να αναλύσω παρακάτω.
Η μεγαλύτερη ίσως ωφέλεια που μπορούμε να περιμένουμε από τη χρήση Η/Υ είναι ότι η μάθηση μπορεί να αντιμετωπίζεται όλο και περισσότερο από τα παιδιά σαν μια διαδικασία ευχάριστη και ενδιαφέρουσα καθεαυτή και όχι για κάποια μελλοντική χρησιμότητα. Επίσης, με τη χρήση του Η/Υ και κατ’επέκταση του διαδικτύου οι μαθητές έρχονται σε επαφή με παιδιά από χώρες του εξωτερικού, ανταλλάσσουν γνώμες κ απόψεις, γνωρίζουν καινούριους πολιτισμούς και κουλτούρες, συνεργάζονται μεταξύ τους, επικοινωνούν και αναπτύσσουν γόνιμο διάλογο.
Επιπλέον, ο Η/Υ είναι απαραίτητος για την οργάνωση, ταξινόμηση και αρχειοθέτηση της γνώσης. Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί δε χρειάζεται πλέον να κουβαλούν ολόκληρους τόμους μαζί τους. Το εκπαιδευτικό υλικό είναι εγκατεστημένο στο μηχάνημα και είναι άμεσα προσβάσιμο από τους μαθητές. Τέλος, αξίζει να  αναφέρουμε ότι ο Η/Υ μπορεί να γίνει ο καθρέφτης του τρόπου με τον οποίο σκεφτόμαστε. Έτσι έχει τη δυνατότητα ο μαθητής να βλέπει τη σκέψη του αποτυπωμένη στο πρόγραμμα και τη μέθοδο που ο ίδιος οργάνωσε. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να τη διευρύνει ευκολότερα και να τη βελτιώσει. Ο μαθητής δηλαδή είναι δάσκαλος του εαυτού του.
 Εδώ λοιπόν παραθέσαμε ένα δείγμα από τα θετικά που μπορεί να επιφέρει η χρήση των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση και επομένως την καθιστουν αναγκαία στο σχολικο περιβαλλον χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η χρήση των ΤΠΕ δε μπορεί να έχει και αρνητικά αποτελέσματα. Και φυσικά υπάρχουν πολλά αρνητικά τα οποία όμως μπορούν να αντισταθμιστούν με τη καλή και προσεγμένη χρήση του Η/Υ και του παγκόσμιου ιστού, κατι που θα γίνει με τη βοήθεια του δασκάλου.



[1] Με τον όρο Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών αναφερόμαστε συνολικά σε όλες τις ψηφιακές τεχνολογίες που με κεντρικά στοιχεία τους υπολογιστές και τα δίκτυα υπολογιστών, επιτρέπουν την κωδικοποίηση, επεξεργασία αποθήκευση, αναζήτηση και μετάδοση της πληροφορίας σε ψηφιακή μορφή. Κωνσταντίνος Ραμπίδης, «Νέες τεχνολογίες πληροφορίας και τεχνολογιών», Διαθέσιμο 06/05/2012, http://www.google.gr/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=2&sqi=2&ved=0CDMQFjAB&url=http%3A%2F%2Fdide.kil.sch.gr%2Fdraseis%2Fepimorfosi2006%2Fnewfearsornewchallenges.doc&ei=kva_UIiEOcnD0QXTkYGoCA&usg=AFQjCNEaQTiutwlGbFs_04WUVNV4iSPSoQ&sig2=4dxWayPQwvEXDJRRaYegfA
http://www.scoop.it/t/gredu/p/3509642922/30-2012http://www.scoop.it/t/gredu/p/3509642922/30-2012

1 σχόλιο:

  1. Θα συμφωνήσω με το γεγονός ότι ζούμε σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται για τις ραγδαίες εξελίξεις της σε πολλούς τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας. Η τεχνολογία διαδραματίζει πλέον σημαντικό ρόλο στη ζωή του ανθρώπου ακόμη και στην πιο απλή δραστηριότητα του. Όπως διαπιστώνουμε έχει γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής του. Ωστόσο, ούτε και η εκπαίδευση θα μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστη από την όλο και περισσότερη ευρεία χρήση της, αντίθετα έχει αρχίσει να επικρατεί η αντίληψη της αναγκαιότητας της ενσωμάτωσης των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην εκπαίδευση.
    Μπορεί από την μια πλευρά να υπάρχει ένα πλήθος από τους «παλιούς» εκπαιδευτικούς το οποίο αποφεύγει τη χρήση των ΤΠΕ στα μαθήματα τους, λόγω του ότι δεν είναι εξοικειωμένοι με αυτή. Από την άλλη πλευρά υπάρχει ένας άλλος μεγάλος αριθμός νέων εκπαιδευτικών που είναι πρόθυμοι, «ανοιχτοί» και εξοικειωμένοι με τη χρήση των ΤΠΕ στα μαθήματά τους, εξαιτίας των πλεονεκτημάτων που μπορούν να τους προσφέρουν.
    Αρχικά, θα ήθελα να τονίσω ότι η ηλεκτρονική τεχνολογία στην εκπαίδευση χρησιμοποιείται με τρείς κυρίως τρόπους. Αρχικά, για την επεξεργασία κειμένου. Με τον τρόπο αυτό έχουν την δυνατότητα οι μαθητές να πειραματίζονται με τα γράμματα και τις λέξεις και να αναπτύσσουν τις ιδέες τους. Βελτιώνουν, ακόμη, τις ορθογραφικές τους και εκφραστικές τους αδυναμίες σε ένα ευχάριστο και ενδιαφέρον περιβάλλον μάθησης. Έπειτα, για την κατασκευή προγραμμάτων που επιτρέπουν στον κάθε μαθητή να προσεγγίσει και να επεξεργαστεί έννοιες με ποικίλους τρόπους και να αναπτύξει την αφαιρετική του ικανότητα. Άλλωστε, το διαδίκτυο προσφέρει στον χρήστη του τη δυνατότητα πληθώρας πληροφοριών οι οποίες σε ορισμένες περιπτώσεις του μπορεί να μην έχουν καμία απολύτως σχέση με το ζητούμενό του. Τέλος, για τη διδασκαλία σχολικών μαθημάτων που παρέχει στο νέο την ευκαιρία να αποκτήσει νέες γνώσεις και να εμπεδώσει καλύτερα διάφορες έννοιες που τις θεωρεί δυσνόητες γι’ αυτόν. Παράλληλα, ο εκπαιδευτικός είναι σε θέση να παρακολουθήσει την πορεία και την πρόοδο του κάθε μαθητή.
    Ένας άλλο πλεονέκτημα της ενσωμάτωσης των ΤΠΕ στην σχολική τάξη είναι ότι οι μαθητές έχουν ευκολότερη πρόσβαση σε μεγάλες βιβλιοθήκες και στη διεθνή βιβλιογραφία. Με τον τρόπο αυτό μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις πληροφορίες που διατίθενται και έτσι να εμπλουτίσουν τις εργασίες τους με πρωτότυπα στοιχεία. Ταυτόχρονα είναι ικανοί να ανεβάσουν το επίπεδο των εργασιών τους με τη χρήση έγκυρων επιστημονικών πληροφοριών και πορισμάτων.
    Τέλος, οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη διαχείριση της σχολικής ζωής και της επικοινωνίας του σχολείου με άλλα σχολικά περιβάλλοντα. Οι μαθητές είναι σε θέση να ανταλλάξουν πληροφορίες και να συνεργαστούν με μαθητές άλλων σχολείων ακόμη και αν αυτοί βρίσκονται στην άλλη γωνία του πλανήτη! Οι υπολογιστές καταργούν τα εμπόδια της απόστασης και κάνουν εφικτή την συνεργασία σχολείων από διαφορετικές χώρες και περιοχές. Επιπλέον, η συνεργασία αυτή των παιδιών μεταξύ τους∙ τους παρέχει τη δυνατότητα να γνωρίσουν παιδιά με διαφορετική νοοτροπία από τη δική τους και να τη σέβονται ως ισότιμη με τη δική τους.
    Επομένως, συνάγεται το συμπέρασμα ότι η ενσωμάτωση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση είναι αναγκαία. Κατά τη χρήση αυτή των ΤΠΕ προσφέρονται πολλά πλεονεκτήματα στα παιδιά. Πλεονεκτήματα τα οποία μπορούν να φανούν χρήσιμα για την μετέπειτα εξέλιξη των μαθητών. ΓΕΩΡΓΑΝΤΖΗ ΕΛΕΝΗ-ΜΑΡΙΑ 4709

    ΑπάντησηΔιαγραφή